الدليل السياحى لبورسعيد

الدليل السياحى لبورسعيد

اولاً اسعار المواصلات داخل بورسعيد :

اغلى تاكسي من 8 : 10 جنية  – الميكروباص من اي مكان للتاني ب 2 جنية

ثانياً أماكن الأكل والمطاعم في بورسعيد  :

لو ملكش ف السمك : في عند اختيارين احلى من بعض

 شارع طرح البحر امام الباتروس ( اولديز ) ناس محترمة بيعملوا برجر وبانية باشكال وانواع كتير جدا هيعجبك .

– (slice) امام امن الدولة بيعمل بيتزا ممكن تشترى بيتزا كاملة و ممكن تشتري بالقطعة و سعرة معقول جدا و محترم

اما بقي لو ليك ف السمك هنقولك تعمل ايه ؟

– هتنزل سوق السمك القديم  في بورسعيد  اشترى من البياعين ما يشتهي نفسك من كابوريا و شيكال و جمبري و سمك بانواعة بالكيلو ني وفاصل .

هتاخد السمك و تدخل شواية سمك محل اسمة لبلب أمام بلاستيكات الشربينى و شوف حضرتك عايز تقلي ايه و عايز تشوي اية و في حاجة اسمها ( سنجارى ) للسمك البوري هتعجبك اوووى وكمان عندة رز ابيض و احمر و سلطات و مخلل .

وممكن تقعد تاكل بقي عنده لكن انا انصحك تاخد الاكل و تركب تاكسي تقولة البحر من عند مجمع المطاعم دخول البحر مجانا بس الكرسى ب 5 : 10 جنية وفاصل خليه يوصلك القعدة ع الماية اللى حرفيا ممكن يكون بينك و بينها اتنين تلاتة متر و اتبسط

ثالثاً : اماكن التمشية والتسوق في بورسعيد 

خلصت هتطلع على شارع الطرح و تتمشي مع سور الاستاد لحد ما توصل لمعصرة ( سلسبيلا ) اطلب من هناك كاساتا من الحاجات اللي بورسعيد مشهوره بيها القطعة ب  7.5 جنيه هتعجبك .

كلت و حليت ارجع ع الطرح و اتمشي في اتجاه ( دليسيبس ) كدة انت اتمشيت طرح البحر كله .

هتتطلع على ديليسبس و الممشى على قد ما الكلام مختصر الا انك هتتبسط جدا لانك هتبقي بتمشي على طول قناة السويس فى اخر الممشى المعدية اركب المعدية و سيبها تروح و تيجى بيك خمس ست مرات متتكسفش محدش اخد باله من حد و اصلا احنا ساعات بنعمل كدة ف بورسعيد او انزل لف في بورفؤاد شوية و ارجع .

هترجع تلاقي نفسك ف المنشية و اول التلاتينى تقدر تشوف بقى عايز تشترى اي هدوم اكسسوارات و لو عايز تروح البازار ( لعلوش ) اشهر محل بتاع شوكولاته مستوردة هيكون بينك وبينه  من المنشية دقيقتين مشي  .

ولو عاوز ترجع ع محفظتك اركب تاكسى وقولة عايز اركب بيجو (محافظتك) هيوديك الموقف الصح متقلقش .

* نصيحة متربطش نفسك بميعاد سوبر جيت الموقف بيحمل ركاب 24 ساعة .

* مستحيل تتوه في بورسعيد لو سئلت اي حد وميعرفش هيقول معرفش لو يعرف لو يطول يوصلك هيوصلك .

سوق الباله في بورسعيد في منه اتنين واحد قريب من سوق السمك القديم والجديد وواحد جوا البلد خليك في القريب تنزل علية اول حاجة تلف فية و ترجع ع السوق عشان تتغدى ، هدوم الباله في منها الغالى اوووى و الرخيص اوووى و المعقول ، الباله فيها براندات عالمية المهم تعرف تلف كويس و تفاصل و تجيب اللي يعجبك .



اترك تعليقاً